2010. május 5., szerda

Jardin des papillons


Luxemburgban igen gyakran rossz az idő, lehet május vagy július, az itteni időjárást  ez egyáltalán nem érdekli, van úgy, hogy hetekig be van borulva, esik, és 10 fok körüli a hőmérséklet. A magyarországi rokonok a kánikulára panaszkodnak, mi meg didergünk. Nincs kedvünk kimozdulni se. A gyerek viszont szétunja magát idehaza, ezért el kellene indulni valamerre. Ha nem feltétlenül dühöngőre van szüksége, mi pedig szeretnénk egy kis trópusi meleget érezni, átmelegedni, akkor irány Grevenmacher és a „Jardin des papillons“, a Lepkekert. Nemcsak gyerekeknek – kicsiknek és nagyoknak egyaránt kiváló program.






Az üvegházat 1989-ben a Bernard-Massard Pincészet támogatásával hozták létre. 20 éves fennállása alatt több mint 900 ezer látogatója volt már. A 600 négyzetméteres üvegházban 27 Celsius-fok és 70-80 százalékos páratartalom van mindig – előbb-utóbb a legfázósabbak (mint jómagam) is hamarosan átmelegednek. Ezért áll az előtérben egy hosszú ruhafogas, ahová lehetőségünk van felakasztani kabátunkat vagy más feleslegessé vált ruhadarabunkat.

Belépve a Paradicsomba megcsap a meleg és a pára, de juhéjj, én ilyenkor érzem elememben magam. A kert nemcsak amatőr zoológusoknak, de botanikusoknak is ideális terep. Gyönyörű orchideák, broméliák, fikuszok, pálmák, hibiszkuszok, jázminok, kálák és trópusi páfrányok között sétálhatunk. A kis tavakban, melyek fölött híd vezet át, különböző halak úszkálnak. A lábunk között pedig kínai törpefürjek futrinkáznak.






A lepkekertben közel 500 lepke repked naponta. Ezek eredeti élőhelyei:  Dél- és Közép-Amerika, Afrika, Dél-Ázsia és Ausztrália. A pénztárnál vásárolható lepkehatározó segítségével elszórakozhatunk azzal, hogy megpróbáljuk beazonosítani őket. Nekünk a következő fajtákat sikerült felismerni, melyeket kénytelen vagyok latinul megnevezni, mert hiába kutakodtam, nem találtam meg a magyar megfelelőjét: Hypolimnas misippus, Caligo beltrao, Actias maenas, Heliconius melpomene, Heliconius ismenius, Heliconius sara, Danaus plexippus, Papilio rumanzovia, Papilio memnon, Papilio thoas, Papilio polytes, Idea leuconoe. A lepkék nemcsak a kert növényeiből táplálkoznak, de külön készítenek ki nekik almát, narancsot, amit szintén előszeretettel szürcsölnek, főleg a caligók.



Papillio memnon


Ha mozdulatlanul állunk, akkor reménykedhetünk benne, hogy virágnak néz egy lepke és ránk száll. Én éppen fényképezni szerettem volna, és erősen koncentráltam a kiszemelt példányra, amikor valami bizsergést éreztem a kezemen, és láttam, hogy egy gyönyörű caligo mászkál hol a kezemen, hol a kamerámon – a fényképezésből persze nem lett semmi, szoborrá dermedtem és nagyon-nagyon örültem. Azért egy kicsit sajnáltam, hogy nem tudtam megörökíteni a pillanatot, és azt is, hogy szegény gyerekem, aki végig azt várta, hogy majd rászáll egy pillangó meglehetősen csalódott volt.



Actias maenas nőstény


Esztert itt leginkább a méhek kötik le, akiket egy üveggel fedett kaptárban lehet meglesni. Láthatjuk, hogyan szorgoskodnak, és egy üvegfolyosón keresztül annak is szemtanúi lehetünk, amikor a dolgozók beérkeznek virágporral teli kosárkájukkal, amit a hátsó lábukon cipelnek.






A sétaútvonalak mellett terráriumok vannak felállítva, amelyekben kaméleonok, botsáskák és más rovarok laknak. Egy kis faszekrényben, üvegajtó mögött zsinórokon lógva, szépen sorban egymás mellett pihennek a bábok.



Heliconius ismenius



A kert április 1. és október 15. között 9.30-tól 17.00 óráig van nyitva minden nap, még hétvégén is. Viszonylag nagy, ingyenes parkoló várja az autóval érkezőket. Sajnos a lepkekertről a kevés információt tartalmazó honlapon kívül semmilyen más forrás nem áll rendelkezésünkre, még prospektusuk sincs. E cikk megírásához, kérésemre másoltak egy róluk készült német nyelvű újságcikket. Vállalják iskoláscsoportok vezetését is.
További információ: http://www.papillons.lu/




Papilio thoas




Hypolimnas missipus




Papilio polytes (hím)





Idea leuconoe


Parthenos sylvia



Morpho peleides